Roelands Travelblog

Week 9& Week 10

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een verhaal heb geschreven, dus het werd weer eens tijd vond ik zelf zo. Inmiddels zijn mijn ouders en Jip ook in het land van de ongekende naturen en prachtige winkelcentra's onder de grond. Het land waar je voor een biertje al snel 8 EURO afrekent en waar een toilet ''washroom'' heet in plaats van ''lavatory'', ''restroom'' of ''bathroom''. Het land waar Tim Hortons drie keer zovaak is te vinden als MacDonalds en Yonge Street met 1896 km nog steeds de langste straat ter wereld is. Oke nu weer even serieus.

Van het vliegveld heb ik ze opgehaald en waren we met de bus en metro ongeveer binnen een uur en 20 minuten in de stad. Ik ken de stad onderhand al wel een beetje, dus kon ze ook zo naar hun hotel begeleiden. We hebben nog even aan de overkant van het hotel gegeten, bij de ''spaghetti factory'' en daarna zijn pa,ma en jip terug gegaan om even flink bij te slapen, want ze hadden er natuurlijk een flinke reis opzitten.

Ik had heel de week vrij van me werk, niet vrijwillig, dus ik had genoeg tijd om ze de stad te laten zien de dagen die volgden. Ik had een paar dagen ervoor te horen gekregen dat ik niet meer nodig was op mijn werk, omdat ze te weinig omzet hadden gemaakt om me te kunnen betalen. Dus daar was ik weer mooi klaar mee, maar gelukkig heeft de manager van die tent een ander baantje voor me geregeld op een andere locatie van de restaurant-keten.

Het gaat in Toronto (Canada?) niet zo heel goed met de economie. Je hoort er iedereen over klagen, er is geen werk voor afgestudeerden mensen en heel veel mensen werken onder hun niveau. Netzo als een huisgenoot van mij, die is 25, afgestudeerd aan de universiteit, maar omdat ze geen werk kon vinden in haar sector werkt ze nu als serveerster.

Ik hoop binnenkort ook een baantje te vinden als serveerder, het werkt is volgens mij een stuk leuker en het verdiend zeker een stuk beter. Op een goeie avond werken kan je weg lopen met $200 fooi plus nog je gewone loon. Dat klinkt als muziek in mijn oren.

Als ik nou even veel werk de komende maanden, dan wil ik daarna gaan rondreizen door Canada. Waarschijnlijk begin ik met de oostkant van Canada. Van St. John's in het oostelijkste puntje van Canada terug naar Toronto backpacken. Ik wil ook nog graag van west naar oost reizen, dus echt door heel het land. Van Vancouver naar Toronto, dat lijkt me echt een geweldig mooie trip. Maar vooralsnog is niks zeker, ik zit niet vast aan een schema, dus ik kan het zelf nog helemaal gaan invullen.

De laatste dagen heb ik ook echt iets van het land gezien, het was de afgelopen tijd alleen Toronto, maar nu ook echt buiten de stad en zelfs buiten de provincie haha. We zijn afgelopen donderdag naar de Niagara Falls geweest. Dat was echt wel heel spectaculair!! Het dorpje Niagara Falls is ook wel echt heel apart, het is een soort Las Vegas! Overal grote hotels en casino's, heel toeristisch ingesteld. Een inmens grote watermassa die iedere seconde weer naar beneden valt, echt heel apart om dat te zien. Ik heb hier ook een paar foto's opgezet van de watervallen, maar foto's kunnen natuurlijk niet vastleggen wat je in het echt ziet.

Vrijdag hebben we Toronto verlaten en zijn we naar Kingston, Ontario gereden. Een stad ongeveer 250 km ten noord-oosten van Toronto. Het is een klein stadje, maar het heeft een rijke geschiedenis uit de engelse koloniale tijd. Kingston heeft ook een oud fort (kasteel) dat door de engelse gebouwd is om Kingston te beschermen voor de Amerikanen. De Verenigde Staten en Kingston wordt namelijk alleen maar gescheiden door water. Ik heb de afgelopen dagen al meerdere malen oog in oog gestaan met de Verenigde Staten. Bij de Niagara Falls zie je aan de overkant de VS, en ook bij Kingston loopt de grens heel dichtbij dat je ook steeds de VS ziet. De Amerikaanse grens passeren kost meestal wat moeite, daarom hebben we ook maar besloten om op Canadese bodem te blijven. Al ga ik zelf over 2 dagen wel naar 'The States' toe, om New York City te bewonderen.

Eerst nog even 2 dagen Montréal, want daar ben ik nu. Gisteren aangekomen in Montréal en vandaag heel de stad door de stad gelopen. Het is wel even wat anders dan Toronto. De stad is veel kleiner, weinig hoge gebouwen en vooral geen brede mooie amerikaanse staten, juist vele kleine fransachtige straatjes. Het grootste verschil blijft natuurlijk wel de taal, alles is in het frans. De stad mag dan misschien wel tweetalig zijn, er is geen engels te bekennen. Ik vind het persoonlijk erg egoïstisch van de Québécoises (inwoners van Quebec), in Ontario is alles in het Engels én in het Frans, terwijl er in Ontario nauwelijks franstaligen wonen. Je zou toch zeggen dat in een stad als Montréal alles dan ook twee talig zou zijn, maar dat is niet het geval.

In ieder geval is het heel apart om van een engelse samenleving over te gaan naar een franse samenleving, in het zelfde land. De stad doet heel rustig aan en ziet er ook best mooi uit, maar ik geef zelf meer de voorkeur aan Toronto. Ik hou meer van een Amerikaans uitziende stad, grote brede wegen, mooie hoge gebouwen en logische indelen van straten in blocks.

ma

Hoi Roel, Welkom terug in Toronto, dat voelt zeker als een beetje thuiskomen!! Maar volgens mij heb je wel heel leuke dagen gehad in New York City.Ik ben benieuwt of je nog nieuwe dingen hebt gezien of gedaan.Het hotel in Huntsville is erg leuk, het ligt eigenlijk 8 km er buiten aan een prachtig meer. Het is een soort resort met veel facaliteiten binnen en buiten met een eigen strand met alles voor watersporten, tennisbanen en binnen en buitenzwembad etc. heb je goed voor ons en met name voor Jip uitgekozen. Morgen reizen we door naar Owen Sound aan de Georgian Bay, waar we van veel canadazen hebben gehoord dat het prachtig is, hebben allerlei tips gekregen of we ze allemaal kunnen zien en doen in 3 dgn ??? Werkse Roel morgen op je nieuwe locatie, hopen dat het er ook een beetje gezellig is, succes ermee!! We zien je weer in Toronto, groetjes van ons. Pa ma & Jip XXX

merrie

ik lees nu ff al je verhalen haha:P
die eerste alinea lijkt egt precies een rap van lange frans baas b met het land van:P alleen dan over canada:P jonge ga ook rappen en word steeen rijk en geef mij dan 10%!!! goed idee?!:P kzie je mee kerst !!! latur