Roelands Travelblog

Laatste dagen in Toronto

Alweer ruim een maand geleden schreef ik me laatste verhaal, dus het is weer hooguit voor een nieuw verhaal. Het zal voorlopig ook het laatste verhaal (al dan niet het laatste) verhaal zijn dat ik zal schrijven vanuit Toronto. Vanaf vrijdag zal ik gaan beginnen met mijn rondreis door Canada. Natuurlijk ga ik daar uitgebreid over schrijven! Ik heb overigens mijn hostel geboekt in Ottawa gisteren, Ottawa Backpackers Inn.... $60 dollar voor 4 dagen (dat is toch geen geld.... verwacht er verder ook niet veel van:P, want ik vertelde me huisgenootje uit Ottawa net: ''Heeeee I booked a room, or actually a bed... at the Ottawa Backpackers Inn, do y'know it?''... en ze begon te lachen:p... dus ik ben benieuwt).

Ik heb er een heel dubbel gevoel bij, vertrekken uit Toronto. Aan de ene kant heb ik er super veel zin in, om alle mooiheden van dit land te gaan bezoeken. Van de hoofdstad Ottawa tot aan de Rocky Mountains. Aan de andere kant, ga ik alles wat ik toch wel in 10 maanden heb opgebouwt achterlaten. Vrienden die ik heb gemaakt, uit alle hoeken van de wereld. Mijn geliefde kamer, met daarbij alle toffe huisgenoten. Mijn werk, alle collega's waar ik 7 maanden mee heb samengewerkt. En vooral de stad, want laten we eerlijk zijn, wat een geweldige stad is Toronto!

Afgelopen vrijdag was mijn laatste werk dag, dat was best wel apart. Ik heb daar natuurlijk ook lange tijd doorgebracht. Vooral mijn teamgenoten vonden het heel jammer dat ik ze ging verlaten. Het team waar ik in zat, bestaand uit 6 mensen, werk je iedere dag samen mee. Je zit met z'n zessen bij elkaar op de ''Operation Floor''. Mijn team was echt geweldige gezellig, en door de telefoongesprekken heen altijd gezellig met elkaar ingesprek, maar vooral ook domme gein met elkaar uithalen. Dat kan soms ook wel vervelend zijn, als je niet meer bij komt van het lachen, en dan opeens een telefoongesprek binnen krijgt. Ik heb een grote kaart gekregen, waarop bijna iedere collega een stukje op had geschreven, dat echt een hele leuke ''reminder'' (wajoo, ik kom gewoon niet op het woord in het Nederlands:|) is! Ook heb ik nog een silveren armband gekregen, al met al een hele erge leuke laatste werkdag!! Na het werk nog met wat mensen de kroeg ingeduikt om het helemaal goed af te sluiten.

Deze week ben ik druk bezig met het afscheid nemen van mensen. Zondagavond met een goede vriendin naar de grootste ''sportbar'' van Noord-Amerika geweest. Een hele grote bar, met wel 500 TV-schermen waarop sportwedstrijden, als hockey, basketball, zwemmen, tennis en nog veel meer sporten op te bekijken was. Dat was zeker een gezellige avond, en nacht. Ik was uiteindelijk pas om half 5 snachts thuis. Aangezien de metro stopt om half 2, moest ik een uur met de bus, want ik zat aan de andere kant van de stad.

Ook Marijn heb ik deze maand in Toronto mogen verwelkomen. Op Zaterdag 5 maart was het zover. 's Avonds rond half 9 was hij gelandt, en al rond 9 uur stond hij buiten met zijn koffer (vol met Saté-saus, gebakken uitjes, nasi-bami kruiden, stroofwafels, etc.etc.) en dat was natuurlijk een geweldig weerzien. Met de bus en metro waren we binnen 40 minuten bij de halte Lansdowne. Het was in ieder geval een heerlijk Nederlands weertje, regen, regen, regen en nog meer regen. Gelukkig ligt het huis waar ik woon praktisch naast het metrostation. Binnen aangekomen kon Marijn meteen kennis maken met mijn huisgenoten Shannon, Alexis en Matthew. Daarna even een snelle rondleiding door het huis gegeven aan Marijn, waarna we naar Tim Hortons zijn geweest. Op deze manier kon Marijn meteen iets typisch Canadees bewonderen.


De dagen die volgenden hebben we, ondanks het lekkere weer, toch heel veel kunnen doen. Eaton Centre, Dundas square, CN Tower, High Park, etc, etc. Ook hebben we vele uitstapjes gemaakt naar de Beer-store, waar Marijn zijn ogen toch wel uitkeek (vooral op de prijzen:p). Twee keer uiteten geweest, bij ''de Biermarkt'' en ''Jack Astors''. Verder hebben we bijna alle dagen gekookt, al kwamen we niet vaak verder als burgers haha. Vrijdags waren we al vroeg ons bed uit, want om 09.00u zou er een trein vertrekken naar Burlington, en vanuit daar een bus die ons naar de Niagara Falls zou brengen. Bij de Falls aangekomen, was het weer er niet echt veel beter op geworden, het regende nog steeds met bakken uit de hemel en het was ijs en ijskoud. Als eerst zijn we naar de ''Rainbow-bridge'' gelopen, om deze vervolgens over te steken naar ''The States''! Als je over deze, ongeveer 500 meter lange, brug loopt, heb je een prachtig uitzicht op de Niagara Falls. En die zagen er best apart uit, aan de onderkant helemaal bevroren, het leek serieus wel een gletsjer op de noord-pool.

Eenmaal aangekomen aan de Amerikaanse kant, moesten we nog even door de douane heen. Dit verliep allemaal heel soepel, aangezien niemand het idee had deze brug te bewandelen in de winter, dus ook bij de douana waren bijna geen wachtende mensen. Nadat we onze I-94 groene kaart hadden ingevuld, lachend op de foto stonden, en natuurlijk 4 vingerafdrukken hadden afgegeven, konden we zonder problemen doorlopen. Ook de Amerikaanse kant van de watervallen is mooi om te zien, heel anders dan vanaf de Canadese kant, maar zeker niet minder mooi. Binnen 2 uur weer terug op Canadese bodem, waarna we ook de Canadese kant hebben bekeken. Toen hadden we het toch al wel weer snel gezien, aangezien het - 15 was. Nadat we ongeveer een uur hebben lopen zoeken naar de busstop, hadden we de bus op het nimmertje gehaald, en waren we 's avonds rond 7 uur weer terug in Toronto.

De dag erna had ik een carnavalsfeestje georganiseerd. Alhoewel er niet echt veel animo was (Canadezen vonden het maar een raar iets) was het een heel gezellig feesten. Mijn duitse vrienden uit Toronto waren natuurlijk wel van de partij, want die duitsers weten wel hoe je een leuk carnavalsfeestje moet bouwen. Tegen zonsopkomst wilde Marijn en ik toch wel gaan slapen, jammer genoeg is dit er niet van gekomen. We waren allebij strontmisselijk, en nee ik weet wat jullie denken,maar we hadden dus een voedselvergiftiging. Ik kan jullie vertellen, dat is niet fijn! Helemaal erg voor Marijn, aangezien hij nog 7 uur vliegen moest. Op de luchthaven hadden we wat pillen gekocht, en die bleken toch wel goed te werken, tenminste voor mij wel:p Ik zat de zelfde avond alweer aan warm eten, Marijn heeft er nog wel wat last van gehad. In ieder geval, buiten dat, hebben we het samen echt super leuk gehad!! Het was echt tof, gewoon een week samen zijn!

Al best veel familie op bezoek gehad hier in Canada, Papa/mama/jip, Ome Frits/Tante Bar en Marijn. Op 30 April (heee das koninginnedag trouwens) komt een maatje uit Nederland naar Vancouver, dus de bezoeken zijn nog niet over. Daar kijk ik natuurlijk ook naar uit, dus dat wordt zeker ook een hele leuke week!

Ik zal hier ook me reisroute nog een keer opzetten. Het is een beetje aangepast om op tijd in Vancouver te zijn:


Vertrek Aankomst Datum Tijd Reistijd

Toronto - Ottawa April 1 14.30 - 19.35 5h 5m
Ottawa April 1, 2*, 3* ,4
Ottawa - Sudbury April 4 10.00 - 17.45 7h 45m
Sudbury April 4, 5
Sudbury - Thunder Bay April 5 18.30 - 08.45 14h 15m
Thunder Bay 6, 7 april
Thunder Bay - Winnipeg April 7 23.15 - 07.35 9h 20m
Winnipeg April 8, 9*, 10
Winnipeg - Regina April 10 23.30 - 06.20 7h 50m
Regina April 11, 12
Regina - Calgary April 12 20.10 - 06.35 10h 25m
Calgary April 13, 14*, 15*, 16*, 17
Calgary - Edmonton April 17 13.00 - 17.25 4h 25m
Edmonton April 17, 18*, 19*, 20
Edmonton - Jasper April 20 12.45 - 17.45 5h 0m
Jasper April 20, 21*, 22*, 23
Jasper - Banff April 23
Banff April 23, 24*, 25*, 26
Banff - Kelowna April 26 14.35 - 22.00 8h 25m
Kelowna April 26, 27
Kelowna - Vancouver April 27 23.30 - 05.15 5h 45m
Vancouver 28 April

Voor de mensen die mij graag kaarten sturen , dan graag even mijn adres wijzigen. (Ook verjaardagskaarten naar dit adres.... 8 Mei.... 19.... :D) Mijn nieuwe adres is:

Roeland Hoekstra
SWAP Participant
Suite 710, 602 West Hastings Street
Vancouver, BC, V6B 1P2
Canada

Ik ben er in ieder geval helemaal klaar voor, voor mijn reis. Ik ben zo rustig aan begonnen met het inpakken van me tas. Ik ben er wel achter gekomen dat ik echt veels te veel spullen hier heb. Ik laat een koffer vol spullen (kaarten, foto's, etcetc) en de Zak van Sinterklaas volgeladen met kleren hier achter op 625 Brock Ave, zodat ik niet met allemaal overbodige dingen hoef te reizen. Aangezien ik toch nog een week of twee terug ben in Toronto, en ik ook weer terug zal keren naar 625 Brock Ave, is dit een hele handige optie voor me.

Aan alles komt een einde, dus ook aan dit verhaal. Ik hoop dat jullie blijven lezen als ik mijn reisverslagen van me reis hier ''post''..... (kom gewoon weer niet op een woord.... Marijn vond trouwens ook al dat me Nederlands slecht was geworden, maar ik had serieus echt nog nooit van een ''onderkruipsel'' gehoord).

Ow nog 1 ding, met Marijn ben ik ook naar het ''Casa Loma'' geweest, een soort van kasteel in Toronto, dat is toch wel helemaal geweldig! Echt prachtig uitzicht op de stad, en ook het kasteel zelf, echt super authentiek. Als in je Toronto bent, moet je dat absoluut niet overslaan!!

Groetjess

Reacties

Reacties

mariette

leuk om te horen dat je nog gaat reizen! kan niet wachten tot je weer thuis bent!

cor

hoi roeland
een hele prettige reis ik blijf je volgen.
en dat je nederlands niet goed is wist ik wel,want je begreep mij nooit ik dacht dat het aan mij lag maar nou weet ik het zeker het is gewoon roeland.
he gabber het ga je goed en dan bier op het depot.
groetjes...............

Frits

Hoi Roeland,
Ik vond het erg leuk om jouw verslag te lezen. Fijn dat je met Marijn zo'n toffe week hebt gehad! En dan nu de grote reis ... Ik blijf je volgen. Je had van de week nog met onze meiden ge-msnt? Ze konden jou wel horen, maar niet zien. Heb jij de meiden nog wel gezien?
Groet van ons en een hele goede rondreis door dat grote Canada. Houd ons op de hoogte.

Het thuisfront

Hoi Roel,

Vandaag voorlopig je laatste dag in Toronto !! 8Juni vorig jaar vertrok je vol gezonde spanning en enthousiasme voor een jaar naar Canada. Nog bijna geheel Blanco waren je plannen. Een ticket naar Toronto en 3 dgn hostel geboekt en dat was het wel zo"n beetje. Nu inmiddels bijna 10 mnd. verder heb je Toronto in je broekzak. Je kent er de weg beter dan welke stad dan ook hier in Nederland. Je hebt voor jezelf een eigen plek gevonden waar je je thuis voelt, een sociaal leven opgebouwd waarin je vrienden voor het leven hebt gemaakt een werkkring waar je 7 mnd met succes hebt gewerkt....kortom een wereldprestatie...en ervaring waar je trots op kunt zijn. Als afronding ga je nu nog 2 mnd. door het prachtige Canada reizen...een geweldig vooruitzicht om dan tot slot nog even in Toronto terug te komen om van alles en iedereen afscheid te nemen.

Lieve Roel, wij hier thuis vandaan wensen jou een geweldige reis toe, heel veel genieten, zien, foto"s maken en verhalen schrijven want we gaan je natuurlijk op de voet volgen. Liefs pa, ma Marijn Jip & Barend XXX

Marja

Ha Roeland, Leuk om weer een verhaal van je te lezen, wat is de tijd toch omgevlogen. Nu ga je je rondreis maken en wij willen je daarbij heel veel plezier toewensen. Dat zal ook weer een prachtige ervaring worden! Liefs, Arie en Marja

marijn

haha goeie samenvatting van mijn reis naar Toronto moet ik zegge howr:P mja ik heb altijd al geweten dat mijn woordkennis vele male ruimer is dan de jouwe he:P want uiteraard had ik nog even nagezocht of ik het idd bij het rechte einde had en jazeker, hier de defenitie van onderkruipsel: 1) Mormel 2) Drol 3) Klein persoon 4) Klein ventje 5) Onderkomeling 6) Peuter 7) Propje 8) Zeer klein persoon 9)dreumes. Correct gespeld: 'onderkruipsel' komt voor in de Woordenlijst Nederlandse Taal van de Taalunie en in de spellingwoordenlijst van OpenTaal. dusja ik kan ut nu even niet laten om te : MUWHAHAHAHAHAHAHAH okee lol.

Roel ut beste met je reis, zoalsk al gezegd had maak er een mooie reis van en voor vakkundig advies op maat, je hebt men nummer;)

daaaagg

Roeland himself

Marijn, hahaha lol vakkundig advies op maat... ik kom nie meer bij XD. En ik zeg niet dat ik je niet geloofde met je onderkruipsel:P ik kende het woord gewoon niet, het is ook niet echt een woord dat je dagelijks gebruikt:P Maar bedankt voor de toelichting, dat verruimt me Nederlandse woordenkennis weer XD

Auf wiedersehen

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active