Roelands Travelblog

Ottawa

Vrijdagmorgen al vroeg uit de veren. Nog snel even een laatste was gedraait, en de laatste dingen in me tas gepropt. Ik had ondertussen al heel wat dingen bij elkaar gehamstert tijdens mijn verblijf in Toronto. De zak van Sinterklaas, die ik van Frits en Bar had gekregen in October, was toch bovenstoe afgeladen met kleren, linnen, handdoeken, etc.etc. Een koffer helemaal volgeladen met foto's, kaarten, souveniers. Deze twee dingen achtergelaten in Toronto, en met me tas op wieltjes aan mijn reis begonnen. Maar voordat ik weg ben gegaan, hadden we donderdag avond nog een klein afscheidsfeestje met de huisgenoten. Pizza besteld, een flink aantal pilsjes ingeslagen, dus dat was best een leuke laatste avond. Die avond ook meteen van iedereen afscheid genomen, aangezien iedereen die volgende dag gewoon moest werken.

Vrijdagmiddag om 1 uur met de metro naar het busstation van Greyhound gegaan. Hier stond de bus al klaar naar Ottawa. Om 2 uur mochten we instappen en iets voor half 3 's middags reden we weg uit Toronto. Ik had er wel een raar gevoel bij, maar verder niet te veel aandacht aanbesteed, aangezien ik ook echt zin had om te gaan reizen. De busreis liep soepel, in ongeveer 5 uur stonden we bij de busstop in Ottawa. Eerst maar eens opzoek naar een kaart, dacht ik, want ik had geen idee waar ik eigenlijk heen moest. Dat is wel even wennen, vergeleken met Toronto.... Die stad ken ik van binnen en buiten, en dan kom je in een andere stad, dan weet je even geen raad. Maar gelukkig had ik het snel gevonden, en een half uurtje later was ik bij mijn hostel. Het hostel ligt op een hele gunstige locatie, midden in downtown.

Ingecheckt, mijn tas weggelegt en ben meteen downtown in gegaan. Een rondje gelopen via Rideau St./ Wellington St. langs het parlements gebouw. Het was al donker dus er was niet heel veel te zien, dus na wat gegeten te hebben ben ik terug gegaan naar me hostel. Vroeg me bed ingeduikt, dat overigens voor geen meter lag, want ik was best moe.

Vanmorgen vroeg opgestaan, 08.00u, lekker een douche genomen. Daarna meteen de stad ingegaan, met een heerlijk zonnetje aan de lucht. Het eerst ben ik terug gegaan naar het parlementsgebouw, dat moet je toch echt als eerste zien als je in ''The Capital City'' bent. Het is een super groot, oud en mooi gebouw (zie foto's). Ik ben er helemaal omheen gelopen en aan de achterkant heb je ook een mooi uitzicht over Hall (Gatinea), dat is de ''twin-city'' van Ottawa, alleen gelegen in de provincie Quebec. Hierna ben ik doorgelopen naar het ''Currency Museum'', wat praktisch tegenover het Parlementsgebouw ligt. Dit is een gratis museum over het ontstaan van het geld. Het was niet heel groot, maar opzich wel interessant.

Verder gegaan naar Rideau Centre, dat is een winkelcentrum midden in het cetrum. Je kan het vergelijken met Eaton Centre in Toronto, alhoewel is Eaton Centre vele malen leuker en groter. Vooral het verschil in grote met Toronto en Ottawa is zeker heel goed merkbaar. Ottawa heeft geen hele grote gebouwen, geen metro en ook met straat en in winkelcentra is het heel rustig. In Toronto is het altijd druk, door de week, in het weekend. Ottawa heeft wel iets gezelligs, er zijn vele kleine straatjes met terrasjes. Dit is in Toronto weer niet te vinden.

's Middags met de bus naar het luchtvaartmuseum van Ottawa geweest. Dit vond ik wel heel leuk om te zien. Vooral van de tweede wereld oorlog, waren er veel vliegtuigen. Sowieso in de stad zelf ook, je ziet heel veel oorlogsmonumenten. Je ziet wel dat Ottawa als stad heel erg betrokken was met de WW II.

Daarna weer terug gegaan naar me hostel om even bij te komen. Via internet alvast een overnachting geboekt in Sudbury, Ontario. Daar zal ik maandag heen reizen als tussenstop opweg naar Thunder Bay, Ontario. De reistijd van Ottawa naar Sudbury bedraagt ongeveer 7,5 uur. De reistijd Sudbury naar Thunder Bay is ongeveer 15 uur. Daarom heb ik toch wel besloten om een stop te maken tussen Ottawa en Thunder Bay, want zonder stop zou de reistijd dus 22,5 uur zijn, wat ik toch wel erg lang vondt.

Ik ben net terug van een avondwandeling langs het Rideau Canal, wat ook wel heel mooi is. Het kanaal is half bevroren en langs de zijkant ligt ook nog veel sneeuw. Lekker nog wat gegeten bij Byward Market waar veel leuke restaurantjes zitten. Nu terug in me hostel, kan ik nog mooi even GTST terug kijken. Morgen ben ik van plan naar Hall (Gatineau) te lopen, dat schijnt ook mooi te zijn. Fijn weekend iedereen! Tot lezens, en ik heb ook foto's geupload. Gr.

Reacties

Reacties

Jacqueline René Savine en Virginie

Wat is Nederland toch een mugje op de wereldkaart als je ziet hoe lang je kunt reizen in Canada zonder van de "kaart te vallen". Zeer indrukwekkend. Is het trouwens te merken nu je uit Toronto bent, dat de mentaliteit of reacties anders zijn? Zijn er veel jongelui alleen aan het reizen zoals jij? We zijn benieuwd naar je verhalen. Groetjes

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active