Roelands Travelblog

Vervolg Sudbury. Thunder Bay

In Sudbury viel niet veel te beleven, behalve het Rainbow winkelcetrum is er niet veel te doen in die stad. Ik ga er dus ook niet veel meer over schrijven. Gelukkig zat ik er maar een kort dagje, want gisterenavond om 18.30u ben ik weer vertrokken met de bus, richting Thunder Bay. Het was een hele zit, 14 uur, maar reuze comfortabel! Ik had de achterbank, 3 stoelen, voor mezelf. Dus hier heb ik 's nachts lekker even op kunnen slapen. Op me laptop veel films staan, dus ook dat laat de tijd voorbij vliegen. Voordat ik het wist waren we om half 9 's ochtends al aangekomen in Thunder Bay.

Het was vanmorgen echt wel ijskoud, diep onder nul en ook lag er nog veel sneeuw en ijs. Als eerst ben ik richting me ''guesthouse'' gegaan, om hier me tas neer te zetten en even op te frissen. Ik werd hartelijk ontvangen door de eigenaar, die me meteen uitlegde wat en waar alle hoogte punten van Thunder Bay zijn. In vergelijking met Sudbury, is Thunder Bay vele male levendiger. De stad bestaat uit twee ''downtowns'', 1 in het noorden en 1 in het zuiden. Tussen de twee centrums in ligt een waar winkelcentrum-wahalla. Maaaaaaaar... daar kom ik zo op terug.

Toen ik me lekker had opgefrist, ben ik naar een ''laundromat'' gegaan, om wat kleren te wassen. Hierna meteen een rondje gelopen in ''Port Arthur''. Dat is het noordelijke downtown van Thunder Bay, waar mijn ''guesthouse'' zit. Het ziet er overal echt super mooi uit, hele aparte gebouwen en ook een beetje heuvelachtig. Door gelopen naar de Waterfront, de haven van de stad. Ook dat ziet er prachtig uit, je hebt een heel mooi uitzicht op het ''Lake Superior''. Dit meer is met een oppervlakte van 82.000 km2 (2 keer zo groot als Nederland) het grootste zoetwater meer van de wereld. Heel indrukwekkend om te zien!

Nadat ik mijn schone was weer had opgehaald en netjes weer opgevouwen en wel in me koffer had gestopt, ben ik met de bus naar ''Fort William'', het zuidelijke downtown, gegaan. In dit gedeelte staat een prachtig gemeentehuis en ook de nodige oorlogsmonumenten zijn hier te vinden. Ook het ''Thunder Bay Museum'' zit hier, waar ik ook een kijkje heb genomen. Het gaat over het ontstaan van de stad. Onder andere over de geschiedenis van ''The Hudson Bay Company''. Dit was een Engels handels bedrijf, gevestigt in Thunder Bay, wat later is uitgegroeit tot 1 van de grootste warenhuizen van Noord-Amerika, namelijk ''The Bay'' (Dat chique warenhuis dat ook in Toronto en Montréal zit).

Met de bus weer terug gegaan richting mijn ''guesthouse''. In het tussenstukje tussen de twee centrums, werd de halte: ''Superstore'' om geroepen. Dus daar uitgestapt, en kwam terug bij een MEGA grote supermarkt. Ik dacht dat mijn locale ''NoFrills'' supermarkt in Toronto al groot was, deze superstore is minimaal 10x zo groot!! (Zie foto's). Rijst verpakt in zakken van 25 kg (Als een soort 25kg zandzak van de Gamma). Ketjup potten met 15 liter inhoud. Zakken suiker van 10 kg..... echt lachen om te zien!!

Maar het is wel te begrijpen, neem als voorbeeld de route die ik gisteren heb gereden (ofja de buschauffeur heeft gereden eigenlijk XD). Sudbury - Thunder Bay (dat is trouwens 1033km), dan kom je gewoon 1,5 lang geen huis tegen. Opeens uit of nergens verschijnen dan 2 of 3 huizen, daarna 1,5 uur lang weer geen huis te bekennen. Dan moet je natuurlijk wel goeie voorraad in huis hebben. Alleen ik bedacht me zo, volgens mij is het echt niet veilig om zo in ''the middle-of-nowhere'' te wonen, als het eerst volgende ziekenhuis 100 km verderop is, hoe willen nooddiensten dan ooit optijd zijn?! In Toronto, kan ik je vertellen uit ervaring, als je 9-1-1 belt, staat er binnen 2-3 minuten de politie (of andere dienst) voor de deur. Dat even terzijde.

Ik krijg nu wel een hele andere indruk ook van Canada, en ik ben Ontario nog niet eens uitgeweest. Het is echt een onwerkelijk groot land!! Ondertussen al bijna 2000 km (1936 km op even precies te zijn) gereist. Je maakt snel kilometers in dit land!! Zometeen even een telefoontje plegen terug naar Toronto om me huisgenootje te feliciteren, ook ga ik vanavond weer eens zelf koken. Want ik had heel mijn tas volgeladen met eten: Knor Sidekicks (die dingen zijn echt meesterlijk), pindasaus, noodles. Dus als het zover moet komen, dat ik op straat moet gaan leven, dan heb ik in ieder geval genoeg eten bij mij.

Morgenavond ga ik verder naar Winnipeg, waar ik vrijdagmorgen dan aan kom. Hier zal ik ook wat langer blijven, sowieso 2 nachten/3 dagen, als het bevalt plak ik er nog een dag tegen aan. In dat geval zullen jullie dat zeker lezen.

Ik heb ook wat foto's van Sudbury en Thunder Bay erop gezet, dus neem een kijkje zou ik zeggen. Gegroet

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active