Roelands Travelblog

Winnipeg

De laatste dag in Thunder Bay heb ik heel het downtown gebied van binnen en buiten verkend. Omdat de stad niet heel groot is, had ik in 1 dag meer als genoeg tijd om een goeie indruk te krijgen van de stad. Het noord en zuid downtown van Thunder Bay zijn leuke gebieden. Er is veel te zien, vooral veel aparte mooie oude gebouwen. Er zijn heel veel Engelse invloeden te vinden in de bouwstijl van de gebouwen. Het ''guesthouse'' waar ik verbleef in Thunder Bay was heel mooi en gezellig. Ik had een eigen kamer met een 2 persoonsbed. Het was bij 2 mensen thuis, die verschillende kamers hadden die ze beschikbaar stelde voor touristen. Hele gastvrije mensen, en ik mocht overal gebruik van maken, woonkamer, TV, keuken, zelfs de fietsen. Een vrouw, die ook verbleef daar, heeft me heel veel tips gegeven waar ik heen moest gaan, en waar ik niet heen moest gaan tijdens me reis. Zelf was ze al 5 keer van Oost naar West gereisd.

In de avond van donderdag ben ik met de bus weer verder gegaan met de bus. De busreis duurde deze keer iets korter, en bracht me in 9 uur naar de hoofdstad van de provincie Manitoba, Winnipeg. De eerste van Winnipeg was heel goed. Het is een mooie stad, gelegen midden in de prairies van Canada. Mijn hostel, gelegen in downtown Winnipeg, zag er ook heel goed en comfortabel uit. Vrijdagochtend meteen de stad in gegaan en eerst naar het Visitor Centre gegaan. Een hele helpzame vrouw, die het heel bijzonder vond dat iemand uit Nederland helemaal naar Winnipeg komt voor een ''visit'', heeft me alle ''in's and out's'' van de stad verteld.

Als eerst ben ik naar ''The Folks'' gegaan. Het is een touristische pier, gelegen aan een rivier. In de zomer ligt er een heel mooi park aan deze rivier, omdat het nu in de winter was, staat het water heel hoog. Heel het park ligt dan ook onder water, en is er nu niet veel te zien daar. Wel zitten er heel veel gezellige terrassen en winkels aan deze pier. Via een loopbrug ben in de rivier overgelopen, naar St. Boniface. Dit is een geheel franssprekend deel van de stad Winnipeg. St. Boniface is na Quebec de grootst franssprekende gemeenschap van Canada.

Verder veel rond gelopen in het centrum van de stad. In het centrum zitten veel kantoren, food courts en winkels. Wat heel grappig is in de stad, je ziet overal loopbruggen tussen gebouwen. Hierdoor kun je bijna door heel het centrum lopen van gebouw via loopbrug naar gebouw. Volgens de vrouw van het visitor centre is dit speciaal voor de wintermaanden, omdat naar haar zeggen: ''We get the winter''. Het schijnt nogal koud te worden hier in Winnipeg, dus dan zijn deze verwarmde loopbruggen natuurlijk heel handig. Ook de bushokjes zijn lekker verwarmt! Over de bussen gesproken, het openbaar vervoer in ''downtown Winnipeg'' is gratis!! Dat is echt een plus punt van de stad. Ookal is de stad niet heel groot, met het regenachtig/koude weer is het super fijn. Naast de hoge moderne kantoorgebouwen, zijn er heel veel oudere/monumentale gebouwen te vinden. Het gerechtsgebouw van de stad ziet er prachtig uit! Ook het regeringsgebouw van de province van Manitoba, dat gevestigt zit in Winnipeg, ziet er prachtig uit.

Wat ook opvalt in de stad, er zijn heel veel prachtige muurschilderingen op de gebouwen te vinden. Naast de muurschilderingen ook veel kerken zijn gevestigt in Winnipeg. De stad doet heel gezellig aan, kleine straatjes met restaurantjes, vriendelijke mensen die je maar al te graag willen helpen. Vooral de intresse van mensen, waarom een Europiaan in Winnipeg is, is erg leuk! Ik werd in Thunder Bay nog gewaarschuwt door de eigenaressen van het ''guesthouse'', dat ik wel echt moest uitkijken in downtown Winnipeg, omdat het vooral 's avonds niet veilig was. Ik moet toch eerlijk bekennen, dat ik hier (tot nu toe) nog helemaal niks van gemerkt!

Mijn volgende stop (Regina, Saskatchewan) waar ik vanacht in 8 uur heen reis, schijnt wel een ''bad-ass city'' te zijn. Het heeft ook de bijnaam ''The Crime Capital of Canada''. De reden die mensen geven voor de hoge misdaadcijfers in Manitoba en Saskatchewan is doordat er op de prairies niks anders te doen valt:p. Ik ben benieuwt!! Ik denk toch wel dat het wat overdreven is. 's Avonds in downtown Manhattan heb ik me ook geen moment onveilig gevoelt, en daar lijkt me de misdaad iets hoger als de prairiestad Regina.

Ook in Winnipeg valt het me op dat er heel veel monumenten te vinden zijn, vooral van de Eerste en Tweede wereldoorlog. Niet alleen in Winnipeg kom je ze tegen, maar ook in Sudbury en Thunder Bay waren er veel monumenten van/voor de oorlog te vinden. Een ander hoogtepunt van Winnipeg is een punt in de stad, dat qua lengtegraad het middelpunt van Canada is. Ik vond het leuk dit teken te zien, precies op de helft zijn van een land waar ik doorheen aan het reizen ben. Het reizen per bus bevalt me trouwens uitermate goed!! 's Nachts reizen gaat me prima af. De bussen zijn vaak niet vol, en je hebt dus vaak ook 2 stoelen voor jezelf. Hier kan je lekker op liggen en ook slapen in de bus gaat prima. Ik heb heel me laptop volstaan met films, dus ook de tijd die ik wakker ben, kom ik goed door. De bus stopt gemiddelde om de 2 a 3 uur voor 15-20 minuten. Vaak bij een ''24-h open Tim Hortons'', die ook in ''the middle of nowhere'' te vinden zijn.

Mijn hostel heeft ook een eigen nachtclub, dus voor het eerst tijdens mijn verblijf in Canada ''legaal'' uitgeweest. De leeftijdsgrens voor uitgaan/alcohol gebruik ligt in Manitoba op 18 (in Ontario 19!!). Deze keer hoefde ik me dus niet als Marijn voor te doen, en kon ik gewoon met me eigen Nederlandse rijbewijs binnen komen. Ik ben samen gegaan met 3 duitsers, die vrienden waren van mijn duitse vrienden in Toronto, die ik jammer genoeg nèt misliep. Zij vertrokken van Winnipeg via Thunder Bay terug naar Toronto op de dag dat ik van Thunder Bay naar Winnipeg ging. Desalniettemin, hun vrienden waren super gezellig ook en ik kon mijn duits weer een beetje bijspijkeren (ookal is dat natuurlijk niet nodig, ich spreche sehr gute deutsch XD).

Ik weet niet echt meer te vertellen over Winnipeg, ik heb er in ieder geval een goed gevoel bij de stad. Het heeft iets gezelligs/leuks, een beetje moeilijk te omschrijven, maar iedereen die ook de gelegenheid heeft naar Winnipeg te gaan, zeker doen!! Het is de moeite waard, vooral in de zomer schijnt het nog mooier te zijn.

Reacties

Reacties

ma

Hoi Roel,
Leuk verhaal weer, je maakt zo wel wat mee zeg, wat een indrukken doe jij op!!! en het mooiste moet denk ik nog komen. Jammer dat je je duitse vrienden bent misgelopen maar met de andere was het uit je verhaal op te merken ook gezellig. Goeie reis naar Regina. Ik ga nu naar Jacqueline een bakkie koffie doen, zij is vandaag jarig. Veel plezier Roel, wel uitkijken in Regina dan he !!
Liefs ma.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active