Roelands Travelblog

Calgary, Alberta

Zo ben je in Calgary, en zo ben je weer weg. De tijd gaat echt super snel nu ik aan het reizen ben. Pas 2 weken op reis, maar al wel meer als 4000 km gereisd. De laatste 3 dagen was ik in Calgary, Alberta. Calgary is in tegenstelling tot alle andere stadjes/dorpen waar ik ben gestopt, super groot. Het is een echte stad met zo'n 1,5 miljoen inwoners. Het downtown gebied doet zelfs groter aan als het downtown gebied van Toronto. De stad heeft heel veel hoog bouw, in tegenstelling tot Toronto waar maar enkele wolkenkrabbers te vinden zijn.

Na aankomst op het Greyhound bus depot in Calgary, eerst weer richting mijn hostel gegaan. Het HI Calgary City Centre. De vertraging waar ik in me vorige verslag overscheef viel toch mee (maar 2 uur later), dus ik was aardig vroeg al in me hostel. Gelukkig kon ik wel meteen inchecken. Een groot hostel, veel kamers en bedden. Ook een heel actief hostel, met veel activiteiten en er zaten ook vooral jongeren die ook aan het reizen waren.

Daarna meteen maar richting het centrum van de stad gegaan, en ben eigenlijk als eerste naar de ''Calgary Tower'' gegaan. Een toren midden in het centrum, een soort CN-Tower. Alleen is deze toren wel iets kleiner en vooral korter als de CN-Tower. Volgens mij was deze toren 150 meter hoog, dus het heeft wel iets weg van de Euromast. Boven op de ''Calgary Tower'' heb je wel een mooi uitzicht op de stad, met op de achtergrond de ''Rocky Mountains''!! Dat was wel mooi om te zien. Daarna ben ik gaan rondlopen in de stad. Door het centrum loopt ''Stephen Avenue'', dat is een lange winkelstraat. Het is ook loopgangersgebied. Die straat doet heel gezellig aan, met veel terrasjes en winkels. Als je die straat helemaal uitloopt naar het oosten, kom je bij een park met een schaatsbaan in het midden. Dat is het ''Olympic Plaza'', daar worden alle olumpische winnaars van Canada geëerd. Wat heel grappig is, is dat de straat is betegelt met stenen, en in iedere steen staat een naam van iemand die een medaille heeft gewonnen voor Canada.

Calgary doet heel Amerikaans aan. Het is net een Amerikaanse stad. De straatnamen zijn origineel genummerd van ''1st Street'' tot ''106th Street'' en van ''1st Avenue'' tot ''84th Avenue'' (Niet dat de straatnamen in Ontario altijd zo origineel zijn. Ieder dorp/stadje/stad heeft op zijn minst een King- en Queen street, een Bloor street en een MacKenzie Drive). Maar niet alleen de straatnamen maakt de stad Amerikaans, het is ook heel druk in de stad zelf. Veel getoeter, veel sirene's en een negatieve ''Timbucks ratio''. Voor degene die niet weten wat de ''Timbucks ratio'' is, dat is de verhouding van Tim Hortons op Starbucks. Dus met een ratio van 3:1, is er op 3 Tim Hortons één Starbucks. De Timbucks ratio van Calgary is zeker 1:3 (zeer negatief dus!! Op 1 Tim Hortons 3 starbucks!!). In Toronto is het 8:1. Al deze factoren samen, maakt Calgary Amerikaans. Al is het nogsteeds een veilige stad!

Een groot pluspunt van, ook, deze stad is dat openbaar vervoer in het stadcentrum helemaal gratis is! Dat is zeker handig in een grotere stad, je komt overal met het openbaar vervoer en helemaal gratis! Dat zou in Toronto ook eens moeten worden ingevoerd.

Toen ik de tweede dag wakker werdt, en uit het raam kijk, zag ik dat er een heel pak sneeuw was gevallen. Zon 25 à 30 cm. Het was ook behoorlijk koud, rond het vriespunt. Ik ben op de buslijn 10 gestapt, een 3 uur duurende route die helemaal kriskras door de stad en buitenwijken loopt. Een hele mooie route was het, vooral de buitenwijken waren heel mooi om te zien. Hele mooie grote huizen vooral op een prachtige plek, in een soort vallei. Ik ben ook naar het Olympisch Park geweest van Calgary, dat ongeveer 25 minuten met de bus buiten de stad ligt. Dat was echt prachtig om te zien. Vooral die skispring schanzen op de berg waren echt super mooi om te zien (zie foto's)! Ook de bobslee-baan was heel spectaculair om te zien! Een baan die is aangelegt voor $18.5 miljoen! De sneeuw lag er nog steeds van de vorige dag, dus alles was helemaal wit. Heel apart om te zien, het leek echt een soort van wintersport gebied, met ski liftjes en alles er op en er aan.

Verder veel rondgehangen in het hostel, er zaten best gezellige deense mensen. Dus ik kom mooi me zweeds een beetje ophalen (deens/zweeds/noors lijkt allemaal op elkaar namelijk) en dat lukte nog aardig moet ik je wel vertellen. Zo zie je maar, altijd handig om van alle markten een beetje thuis te zijn.

Zoals ik al zei aan het begin van me verslag, ben ik vanmiddag weer vertrokken uit Calgary. Om 15.00u (23.00u NL) ben ik op de bus gestapt richting Edmonton, de hoofstad van de provincie Alberta. Deze keer was het maar een korte rit, ongeveer 4 en half uur. Voordat ik het wist waren we al weer aangekomen in Edmonton. Op het eerste gezicht ziet Edmonton er mooi uit. Het is gebouwt op een berg, waardoor er ook veel hoogteverschillen zijn in de stad. Bij het greyhound bus depot opzoek gegaan naar een bushalte van het openbaar vervoer. Eenmaal gevonden, na ongeveer één uur zoeken, blijk dat de routes richting mijn hostel niet op zaterdagavond reden, daar was ik weer mooi klaar mee. Aangezien ik echt geen zin had om te gaan lopen met me tas, over al die stijle weggetjes (niet omdat ik te lui ben hoor, neeeeeeee..... me tas kan al die hellingen niet aan ben ik bang), dus maar een taxi gepakt, die binnen 5 minuten me hostel had gevonden.

Het inchecken was wel grappig. Er stond een jonge meid achter de balie, en ik moest me paspoort geven, gewoon gebruikelijk. Vraagt ze: 'So, you're from Den Bosch?!''. Maar in me paspoort staat dus 's-Hertogenbosch, dusja ik dacht van.... hoe weet jij nou weer dat dat Den Bosch is. Wat blijkt, ze had vorig jaar één jaar in Tilburg gestudeerd aan de universiteit. Dat was best wel grappig:) Ze verstaat best goed nederlands, alleen spreken ligt wat lastiger. Ze is nu wel helemaal vernederlandst en verbrabantst, want ze viert nu Koninginnedag, Sinterklaas, en ja zelfs Carnaval. Echt wel grappig dus.

Oke jongens ik moet p&@p&#^#n, De groetjes

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active