Roelands Travelblog

Edmonton, Alberta

Alweer mijn laatste uurtjes in Edmonton. Ik zit momenteel op een bankje bij het Greyhound Bus depot in Edmonton, zat midden in het stadscentrum ligt. Nadat ik was aangekomen in me hostel heb ik nog heel de avond aan de bar gestaan, gepraat met die nederlandse Canadees. Dat was echt leuk, want ze vond Guus Meeuwis, en vooral het nummer Brabant helemaal geweldig. Ze viert voortaan ook carnaval en konningedag, en een frikandel speciaal was haar lievelingseten geworden. Dusja zoals je wel kan begrijpen, ik kwam niet meer bij. Hoe geweldig is dat!

De volgende ochtend ben ik naar het ''West Edmonton Mall'' gegaan, het grootste winkelcentrum van Canada, al dan niet van Noord Amerika. Ik had er hoge verwachtingen van, maar geloof me, het ging al mijn verwachtingen voorbij. Dat winkelcentrum is echt ongezond groot! Echt inmens! Je kan het moeilijk nog een winkelcentrum noemen met deze afmetingen. Ook zijn er niet alleen winkels te vinden, er zit veel meer. In het winkelcentrum ligt een zwembad met een glijbaanpark, ongeveer 2 keer zo groot als het Sportiom in Den Bosch. Een pretpark is er ook te vinden, met verschillende achtbanen en wildwaterbaan. aWat natuurlijk niet kan ontbreken in Canada, is een ijshockeyveld, dus die is zeker ook aanwezig, midden in het centrum. Buiten dat ligt er door het winkelcentrum ook nog een ''binnen-rivier'' waar je met moterbootjes doorheen kunt varen. Daar midden in ligt ook een heel groot oud nagebouwt piratenschip, waar shows worden gegeven. Een beetje hetzelfde idee als in Las Vegas, waar ook een schip ligt, waar ze shows op geven. Als je denkt dat dit het is, dan heb je het verkeerd, ik was nog niet klaar. Je hebt er ook 2 golfbanen, een bioscoop (groter als Pathé de Kuip) en een casino op 3 verdiepingen. Last but not least zitten er ook nog 800 winkels.

Over het casino gesproken, ik heb ook meteen even een gokje gewaagt. De eerste machine had je 1 game voor 0.02 cent, en ik won meteen 27 gratis games. In die 27 games had ik in totaal 4500 punten gewonnen, dus ik dacht... dat is wel een mooi aantal:P ''Print ticket!''. Er kwam een ticket uit: $97.40,- haha dus daar was ik best wel blij mee! Mensen zeggen natuurlijk altijd dat je op je hoogtepunt moet stoppen, maar ik dacht dat mijn hoogtepunt nog moest komen, dus ik gooi meteen $20 in die machine, en toen won ik maar $8.50 terug. Daarna ben ik gestopt, met een prijs van totaal $105,90. Van $20.02 toch nog $105.90, dus het was nog aardig winst voor me.

Trouwens wat ik nu wel merk, hoe meer je naar het westen van Canada gaat, hoe meer Nederlandse roots je tegen komt. In Calgary hoorde je af en toe wat oudere mensen al half nederlands/half engels praten. En hier in Edmonton, de bewaker van het casino aan wie ik mijn ID liet zien, kwam zelf ook uit Nederland. Al woonde die al vanaf z'n 3de met z'n ouders in Canada. Ook net toen ik naar het Bus depot liep, met me koffer, sprak een oudere vrouw me aan, of ik ''Out of town'' was. Na uitgelegt te hebben dat ik uit Nederland kwam, begon ze in het verengelst Nederlands tegen me te praten, dat ze zelf al 44 jaar in Canada woonde, maar oorspronkelijk ook Nederlands was. Dat is zeker wel leuk, een beetje Nederlands kunnen praten, want verder ben ik nog helemaal geen Nederlanders tegen gekomen. Over het algemeen kom je overal Duitsers tegen en Australiërs.

Verder nog naar het parlementsgebouw van de provincie Alberta geweest, wat mooi oud gebouw is in Engelse stijl. Vanuit daar heb je ook een mooi uitzicht over de wijk ''Strathcona'' aan de andere kant van de rivier, waar ook me hostel lag. Daarna de brug overgelopen naar Strathcona en vanuit daar heb je een heel mooi uitzicht over downtown Edmonton, dat op een heuvel is gebouwt. Dat ziet er best mooi uit!

Ik ga vandaag verder naar Jasper, een nationaal park in de Rocky Mountains. Dit schijnt 1 van het mooiste park van Canada te zijn. Me hostel, HI-Jasper, ligt ongeveer 7 kilometer van het stadje Jasper, maar het ligt wel midden in het ''National Park''. Mensen beschrijven dat hostel, dat het heel ''schoolkampachtig'' aandoet, aangezien er maar 2 slaapzalen zijn waar 40 bedden staan, dus ik ben benieuwt! Het schijnt wel op een hele mooie locatie te liggen, we zullen zien. Voorals nog zit ik daar 2 nachten. Tussen Jasper en Banff ligt de, een van de mooiste wegen van de wereld wordt beschreven, Icefields Parkway. Aan deze route zitten ook overal HI Hostels waar je kunt overnachten. Je hoeft dus niet meteen van Jasper naar Banff te reizen, maar kunt overal stoppen.

Nou dit was het weer.

Jacqueline René

Wat een rollercoaster van indrukken op je rondreis. Wat is Nederland of laten we Europa van maken toch een uchje op de wereldbol. Het is maar goed dat je daar geen bijbaantje regiokrant bezorgen hebt, want dan had je er een flinke klus aan. Loopt de temperatuur nog een beetje op gedurende je reis of blijf je in de sneeuw zitten!? Veel plezier van ons allemaal. groetjes