Roelands Travelblog

Rocky Mountains, Alberta

Zo daar issie dan eindelijk. Mijn reisverslag van de Canadese Rocky Mountains. Vanuit Edmonton was het ongeveer 4 en half uur rijden naar Jasper. Na ongeveer 2 uur rijden werdt het landschap al heel heuvelachtig en na 4 uur rijden zaten we midden in de Rockies. De bus stopte midden in het centrum van het stadje Jasper, dat midden in het National Park Jasper ligt. Jasper-Village zoals de lokale mensen het noemen, is niet groot. Je loopt het rond in 5 minuten, maar alle bekende fastfoodketens hebben er wel een vestiging, McDonalds, KFC, Pizzahut, etc etc. Met een taxi ben ik naar me hostel gereden. Het HI-Jasper hostel ligt ongeveer 7 km uit de bewoonde wereld, boven op een berg. En boven op die berg was verder helemaal niks te vinden, alleen het hostel, maar geen winkels of restaurants. Dus het voelde best wel geïssoleerd daar boven. Verder was het wel een leuk hostel, een soort van schoolkamp gebouw. Een grote keuken, met lange eettafels en slaapzalen met 40 bedden.

Na toch lekker geslapen te hebben, ben ik 's ochtends met de gratis shuttle van het hostel naar het centrum van Jasper gegaan. Als eerst ben ik naar het visitor centre gegaan om wat ideeën op te doen. Bij het visitor centre werd me al wel verteld dat veel toeristische trekplijsters nog gesloten waren. Er was dit jaar veel sneeuw gevallen, en daardoor waren veel wandelpaden vies en niet toegankelijk. Desalniettemin ben ik toch een ''hiking-trail'' gaan lopen. Het was een route van ongeveer 5 km helling opwaarts door bebos gebied, dat uiteindelijk uitkwam op een blauw-groen kleurig meer. Dat meer was echt prachtig, de kleu van het water was echt heel apart. Ook met de Rockies op de achtergrond, heb je een heel mooi achtergrondlandschap. Bij het meer had je ook een hele hoge trap naar de top van de heuvel, vanuit daar had je echt een prachtig uitzicht over het natuurpark.

Wat ook echt mooi is in Jasper, is de bouwstijl van de huizen. Het zijn allemaal een soort van blokhutten. Het doet best Oostenrijks aan. Verder iets wat ik ook wel grappig vond is dat overal langs de wandelpaden borden hangen die je waarschuwden voor het ''wild-life''. Je ziet ook echt heel veel wilde dieren als je door de bossen loopt. Herten, eekhoorns, bokken, van alles loopt er rond. Het enigste dat ik niet heb gezien, is een grizzly-beer. Ik weet niet helemaal of ik het jammer moet vinden, of dat ik juist blij moet zijn haha. Het leek me toch wel apart een beer te zien en fotograferen.
Na mijn 2 uur durende hike ben ik terug gaan naar het stadje Jasper, en heb ik bij Sundog Tours een enkeltje naar Lake Louise geboekt de volgende dag. Aangezien Greyhound de route Jasper - Lake Louise niet berijd, was ik genoodzaakt met een andere busmaatschappij te gaan. Aan het einde van de middag ben ik terug gelopen naar me hostel. Ik had me even een verkeerde inschatting gemaakt. Met de auto was je in ongeveer 5 minuten bij het hostel, maar bergopwaarts lopen ging het toch een stukkie langzamer. Na ongeveer 2 uur stappen was ik eindelijk, oververmoeiend, boven aangekomen. Ik heb die avond ook niks meer gedaan XD.

De volgende ochtend werd ik al om 7 uur opgehaald door de shuttle service naar Lake Louise. Het was natuurlijk een korte zit, ongeveer 3 uur, maar zoals al werd beschreven in boekjes, is dit 1 van de mooiste wegen in Canada, al dan niet op de wereld. Het is serieus een een hele mooie geweldige route. De route passeert 3 hoogste punten van de Rockies, en je hebt echt een prachtig uitzicht overal. Bevroren bergmeren, gletsjers en geweldig hoge bergen, je kwam het allemaal tegen op deze route. Het is gewoon te mooi voor woorden. Om 10 uur 's ochtends zijn we aangekomen in Lake Louise. Dit stelt werkelijk waar echt helemaal niks voor. Het centrum bestaat uit een visitor centre en een drankwinkel. Meer is er niet te vinden. Het hostel daar in tegen was wel heel leuk, veel activiteiten en ook dit hostel had een on-site bar, die iedere avond geopend was. Dus dat was heerlijk vertoeven. De toegangsweg naar de enige attractie in Lake Louise, het meer zelf, was door de hoge sneeuw afgesloten. Dus er was niet veel te beleven in de dorp. Al was de omgeving wel mooi natuurlijk: bevroren riviertjes, mooie besneeuwde bergtoppen, etc.

De volgende ochtend ben ik al weer vroeg, 08.00u, op de bus gestapt naar Banff. Dat is maar een kort ritje, ongeveer 50 minuten. Banff is heel anders als Jasper en Lake Louise. Banff is 1 grote toeristische attractie. Eerst heerlijk zitten ontbijten bij Tim Hortons, want die was ik al één hele week niet tegen gekomen. Dat wordt nog eens wat als ik dalijk terug ben in Nederland. Al denk ik er serieus over, eentje te openen in Nederland. Dat even terzijde. Ook het hostel in Banff lag boven op een berg. In tegenstelling tot Jasper, was er in Banff wel een openbaar vervoer systeem, met een bushalte voor me hostel. Van me hostel kreeg ik ook een openbaarsvervoer kaart voor 3 dagen in heel Banff te gebruiken. Zeker wel handig!! Na mijn bagage afgegooit te hebben op me kamer, en Jip even gebeld te hebben om een fijne verjaardag te wensen, ben richting Banff-city gegaan. Banff (wat je trouwens uitspreekt als ben-pfffffff en niet bammeff) Avenue is de ''main'' straat in de stad. Aan deze straat liggen alle restauranten en winkels. Want zoals ik al eerder zei, Banff is niet uitgestorven zoals Lake Louise. Superstore heeft er 2 vestigingen, een winkelcentrum met merkwinkels ( Louis Vuitton) en ook ''The Hudson Bay Company'' is te vinden in Banff.

Veel mensen vinden het zonde dat het zo toeristisch is gemaakt, maar hier ben ik het absoluut niet mee eens. Kijk is snap best wel dat sommige mensen het helemaal geweldig vinden om in een tent in the middle of nowhere te zitten, en met een eigen gemaakte speer vissen uit de rivier te vangen, en dat als avondeten hebben. Alleen is dat niet voor mij weggelegt. In Lake Louise heb ik als avondeten een zakje pinda's op, die ik nog had van mijn busreis, omdat er gewoon niks anders te krijgen was. Dus ik vond het wel weer lekker dat ik gewoon in een beetje beschaafde wereld kwam. En het mag dan wel toeristisch zijn, dat doet natuurlijk niet af aan de natuur. Die is even mooi, en misschien nog wel beter toegangelijk door het toerisme. Overal reden bussen naar toe, dus voor mensen zoals ik, zonder eigen vervoer, was het veel makkelijker. En ook doordat het veel toegankelijker was als Jasper, vond ik zelf Banff mooier als Jasper.
In Banff heb ik een hike gedaan naar de ''Bow waterfalls''. Dit was echt 1 van de mooiste dingen die ik ook heb gedaan. De ''Bow river'' was half voor de helft bevroren en bedenkt met een dik pak ijs met daarop een dik pak sneeuw. Je kan ongeveer tot naar het midden lopen van de rivier, daar hielt het ijs op, en liep een hard stromende rivier. Je kon over het ijs helemaal doorlopen naar de ''Bow falls'' waar deze rivier op uitliep. Het was niet een hele hoge waterval, ongeveer 5 meter ( Nog hoog genoeg je nek op 24 plekken te breken XD). De waterval was ook bevroren, alleen er zaten grote gaten in het ijs waar je het water kei hard zag stromen. Onder het ijs waarop je liep hoorde je het water ook gewoon met een rotvaart stromen. Dat was zo apart, en ook wel een beetje eng XD. Na mate je verder naar beneden daalde, met het ijspad steeds smaller en op een gegeven moment begon het ijs ook te kraken. Dus ik langs de rotse zijkant verder het laatste stukje afgedaalt. Heel apart, ik was ook de enige die over de bevroren waterval afdaalde. Er was naast de waterval ook een stap XD. Maar voor gevaar voor eigen leven, heb ik lekker wel de mooiste plaatjes kunnen schieten.

Ja voor iedereen die ooit nog echt mooie natuur wil zien, of een carrière als professioneel natuurfotograaf wil beginnen, Banff (maar ook Jasper) = the place to be!. Ik weet verder ook niet hoe ik het verder moet omschrijven, maar de natuur is gewoon zo mooi daar. Met hoge besneeuwde bergen, bergbeekjes, gletsjer, niet te vergeten de wilde dieren. Overal lopen wilde dieren, ook in het centrum op de weg, of opeens op een berg pad zie je een groep elanden voorbij gaan. Echt geweldig mooi te zien.

Maar ik ga nu rennen want over een half uur vertrekt mijn nachtbus naar Vancouver! Gegroet

Reacties

Reacties

ma

Dat was weer een prachtig verhaal Roel, met mooie omschrijvingen.....het leest als een boek en het voelt als of ik het zelf beleef !!Heel benieuwt naar de fotos, die moeten ook wel mooi zijn. Wat heb jij in 4 wkn al niet gezien en beleefd Roel !!....en Vancouver staat je nog te wachten, wat toch denk ik ook wel een hoogtepunt zal zijn. Jij gaat het beleven en wij doen een tipje mee door jou verhalen. Wij wensen jou een hele mooi tijd in Vancouver en gezellige dagen komende week samen met Chaim & moeder, doe ze de groetjes. Liefs v ons XX

Jacqueline

Volgens mij kunnen René en ik ons hart ophalen in dit gedeelte van Canada. Midden in de natuur, kamperen tussen de beren en prachtige flora te bewonderen. Even sparen dan maar. Natuurlijk feliciteren wij jou met je verjaardag (: en hopen dat je met andere mensen het glas zal heffen. Heel veel groetjes van ons allemaal. R+J+J+E+S+V

Roeland himself

Hayhay

Ja ik geloof zeker dat iets voor jullie is! Prachtige natuur, en je kan er van alles: bergbeklimmen, fietsen, hiken, raften, etc etc! Dankjewel, zal wel goed komen! Ik maak er dit jaar een lekkere lange verjaardag van. NLse tijd 12 uur tot de volgende dag 12 uur Vancouverse tijd:p

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active