Roelands Travelblog

British Columbia

Vancouver kwam steeds dichter in zicht. Maar voordat ik uitgebreid mijn beleveningen uit Vancouver op papier zet, had ik nog 1 stop te gaan. Namelijk Kelowna in BC (British Columbia). Dit betekende voor mij dat mijn laatste uren in Alberta bijna geteld waren, want om 1 uur snachts op 25 April ben ik de Greyhound Bus opgestapt. Na een goeie ander half uur reden we Alberta uit en British Columbia in. Dat betekende ook dat we een andere tijdzone in reden, namelijk de GMT -8, oftewel een tijdzone die 9 uur vroeger ligt als de Nederlandse tijdzone.

Na een kleine 8 uur kwam de bus mooi op tijd aan in Kelowna. Het eerste wat me opviel was dat tegen over het busdepot een restaurant zat, genaamt : Pannekoekenhuis, De Dutch. Binnen is was alles versierd met oranje en rood,wit,blauw. Er hing er een klok met de tijd in Amsterdam met daarnaast het eerste couplet van het Wilhelmus op de muur geschildert. Dat was natuurlijk best grappig te zien. Wat me ook opviel toen we Kelowna inreden, in de voorwijken, dat er opvallend veel Nederlandse vlaggetjes in de voortuinen van mensen hingen, en er zaten ook geregelt Nederlandse speciaal winkels. Daar over staks meer.

Bij het busdepot stond al iemand klaar van het hostel, die kwam me ophalen. Het hostel bood namelijk gratis shuttles aan tussen de bus en het hostel, dus dat was heel handig. Na ongeveer 15 minuten rijden waren we er aangekomen. Het hostel zag er heel leuk uit. Overal hingen bordjes met plaatsnamen van over de hele wereld met het aantal KM. Ook nederlandse plaatsen zoals Papendrecht, Utrecht en Roermond hingen erbij. Ik ben ffkes heerlijk op me bed gaan liggen, waarna ik eigenlijk weer meteen Kelowna in ben gegaan. Het was ongeveer 20 minuten lopen naar het centrum van Kelowna. Ik vernam steeds meer Nederlandse invloeden. Queen Beatrix Avenue, Royal Dutch Plaza en heel veel tulpen overal. Dat is sowieso iets dat me heel erg opviel in Kelowna, ieder huisje had een voortuintje, die perfect onderhouden werdt. Ook in de stad zelf, heel veel parken met heel veel tulpen. Kelowna ligt aan het water, en heeft ook een heel mooi strand. Naast het strand is er ook nog een grootste jachthaven, op Vancouver na de grootste jachthaven van British Columbia. Aan het water zijn prachtige wandelpaden aangelegt, het leek wel een beetje op St. Tropez. Het weer zat ook erg mee, dus dat bevestigde dat Middellandse Zee gevoel nog eens extra. Naast de jachthaven, was er ook een watervliegveld waar watervliegtuigen aan en af vlogen.

Ik was 2 dagen in Kelowna, en heb me prima kunnen vermaken. Heb ook nog een dag op het strand gelegen met 3 Duitsers uit me hostel, aangezien het weer het heerlijk toeliet. Dit waren ook eigenlijk de enige 2 wat warmere dagen die ik heb gehad tijdens mijn reis. Verder heb ik veel regen, sneeuw en kou gezien (Nouja de kou heb ik eerder gevoelt). Ja ik heb een lange winter gehad, van begin November tot diep in Mei. Maja ik moet nu niet gaan zeuren natuurlijkk... ik wist dat Canada niet in de tropics lag voor dat ik er heen ging:P

Op 27 April vertrok ik 's avonds om 23.30u richting mijn uiteindelijke bestemming, Vancouver. Het was maar een korte rit, want om 04.30u kwam de bus al aan downtown Vancouver. Aangezien het nog erg vroeg was, heb ik eerst maar eens lekker zitten ontbijten bij de Mac, en daarna ben ik een uurtje later op de Metro gestapt naar Granville Station. Vancouver heeft hetzelfde metrosysteem als Kopenhagen of Lille, namelijk computergestuurde metrotreinen, geen bestuurder dus! Blijft best grappig om te zien. Je hebt hier ook niet iets als poortjes of hekjes waar je door heen moet, voordat je de metro in kan. Dusja ik dacht, ik ga echt geen kaartje kopen. Een voorbijganner die waarschijnlijk zag dat ik met me baggage het ticketverkoop apparaat voorbij liep sprak me aan met de woorden: ''It's gonna cost you $175,-''. Dus ik alsnog een kaartje gekocht, en daar had ik dan toch maar weer mooi geluk mee. Want nog geen halte later stapte de politie in: ''Goodmorning, tickets please''. En de dagen volgend bleek al snel, dat er hier wel op kaartjes werd gecontroleerd. Wat ik dus niet gewent ben, aangezien je in Toronto makkelijk over het poortje kan springen en daar een POP (Proof of Payment) kan pakken, en niemand die iets zegt. Daarom is het openbaar vervoer in Vancouver waarschijnlijk 2 keer zo goedkoop als Toronto, hier betaalt iedereen wel netjes z'n kaartje XD.

Het eerste wat ik dacht toen ik het metrostation uitstapte, was dat het wel op San Francisco leek. Omdat het centrum van de stad best heuvelachtig is, en ook bussen die boven de weg aan electriciteitskabels zitten lijkt erg veel op San Francisco. Ik kon om 8 uur al terecht in mijn hostel, waar ik me tas kon afgooien, en toen ben ik ook maar meteen de stad in gegaan. Het centrum bestaat eigenlijk uit 1 grote lange straat, ''Granville Street''. Hieraan zitten alle winkels, hotels en ook nachtclubs. Ook mijn hostel zit aan deze straat, midden in het centrum.

Nadat ik mezelf 1 dag had vermaakt in Vancouver, kwam er op Koninginnedag bezoek uit Nederland. Een maatje van me en zijn moeder waren speciaal voor mij overgevlogen, om me een week te vergezellen. En we hebben best veel gedaan, ik ben er nog kapot van ( Ja dat is even geen grap niks niet. Ik voel me namelijk al bijna 2 weken moe, zwak, uitgeput, nou noem het maar op. Dus ik gisteren naar de doktor geweest, god o god wat een gedoe. Ik was dus eerst naar een ''clinic'' gegaan, maar dat zou aardig in de papieren gaan lopen. $220,- voor 1 bezoekje aan de dokter, bloedonderzoeken natuurlijk nog niet inbegrepen. Van me verzekering wilde ze niks weten, en met een bloedonderzoek moest ik een bedrag van $600,- aftikken. Nou mooi niet dus!! Dus ik naar een soort doktorspunt van de overheid gegaan, waar je gratis naar de doktor kan. Je moest wel een bewoner van Vancouver zijn, dus ik moest eerst nog een heel zielig verhaalde ophangen voordat ze me uiteindelijk wilde onderzoeken. Daar hebben ze wat onderzoeken gedaan, en nu zit ik met Pfeiffer opgescheept. Maar dat even ter zijde).

De eerste dag hebben we wat rond gelopen in de stad, Granville Street. Het weer was lekker, zonnetje en geen regen, dus dat was heerlijk vertoeven. Op woensdag hebben we een Whale watch tour gedaan, nouja ze noemen het wel whale watching, maar het is natuurlijk gewoon Orka's kijken. Om half 11 vertrok de boot de grote oceaan op. Het was een soort van oude schippersboot, nu omgetovert tot een passagiersbootje. De tour duurt normaal 5 uur, omdat ze normaal gesproken best ver de oceaan op moeten, voordat er orka's te zien zijn. Maar volgens de toergids brachten wij haar veel geluk, omdat we haar eerste Nederlandse toeristen waren, en waarschijnlijk ook daardoor waren we al binnen een half uur orka's op het spoor. Wat een grote agressieve beesten zijn dat. En volgens de gids waren we net op het goede moment, want de orka's waren bezig met het verslinde van een zeehond. Er zwom een zeehondje, en er omheen zwommen 3 orka's in een cirkeltje. Het lijken net een soort haaien. Voordat ze de zeehond opeten, spelen ze er eerst altijd mee. Volgens de gids kan dat ''kat en muis spel'' wel 4 tot 6 uur duren voordat ze de zeehond daadwerkelijk opeten. Om de zoveel tijd sprong een orka uit het water en klapte met zijn (of haar) volle gewicht op de zeehond. Na ongeveer een 1 te hebben gespeeld met de zeehonden, besloten ze zijn (of haar) leven te beëndigen. Er kwamen ook roofvogels, en dit was het teken dat de zeehond dood was, omdat deze vogels de organen uit het water visde. Ja het zijn geen vriendelijke beesten, maar je moet het niet zielig vinden, want het is de natuur,' zoals de gids het zei.

Ook zijn we naar Victoria geweest, op Vancouver Island. Dit is een eiland ongeveer twee keer zo groot als Nederland, dat ligt in de Grote Oceaan, voor Vancouver. Met een ferryboot vanuit Tsawwassen vaar je in ongeveer 2 uur naar Swartz Bay. Vanuit daar moet je met de bus nog 40 minuten, voordat je in Victoria ( de Hoofdstad van British Columbia) bent. Victoria is best een leuke stad, heel brits. Ook het parlementsgebouw is heel mooi. We zijn ook nog naar binnen gegaan daar, en hebben een echt debat bijgewoond, waar verder niet echt veel aan was. Ik was op de boot nog in de vogelpoep gaan zitten, dat zat helemaal over me vest. Best vies dus. Daarom heb ik nog een mooi Canada vest gekocht in Victoria. Na een hele dag in Victoria te hebben doorgebracht zijn me aan het begin van de avond weer op de ferryboot gestapt richting Vancouvers vasteland. De vaart is trouwens wel echt super mooi, je vaart langs allemaal kleine eilandjes, heel apart was het.

De rest van de week hebben we ons goed vermaakt met sightseeing. Stanley Park, The beach, de totum palen, het Vancouver Aquarium, Granville Island, we hebben het allemaal gedaan. Op de laatste dag hebben we nog bier geproeft bij een bierproeverij op Granville Island. Maar aan al het leuke komt natuurlijk weer een einde, want vrijdag ging het bezoek weer richting Nederlandse gronden en zat ik gezellig weer in me eentje. En Jaaa.... zondag ben ik natuurlijk 19 geworden, dat was me wat! In Nederland is 19 natuurlijk geen speciale leeftijd, maar hier wel! Jaaaaaaa ik mag nu eindelijk ''legaal'' alcohol en tabak kopen. Kijk normaal deed ik het ook wel, met Marijn zijn ID, maar het is toch leuk als je je eigen rijbewijs kan laten zien.

Ik zit vandaag de dag precies 3 weken in Vancouver, zoals ik al schreef, ben ik er al bijna 2 ziek:P Dus dat is opzich best jammer, maar ik probeer het mooiste er van te maken. Ik ben afgelopen zaterdag bijvoorbeeld naar Point Roberts, Washington gegaan. Het is een heel klein stukje land onder Vancouver, dat tot Amerika behoort. Er was overigens niet echt veel te beleven. Er waren 5 benzinestations en een haven. Volgens een Canadees die ik sprak, komen Canadezen hier alleen om goedkoper benzine te tanken. Aangezien de benzine prijs in de Verenigde Staten ongeveer 40 cent per liter goedkoper is. Ook ben ik de Vancouver look-out opgegaan. Het is een soort 360 graden ronde koepel, boven op een kantoren gebouw geplakt. Vanuit daar heb je een prachtig uitzicht over de stad, de oceaan en de Vancouver Islands. De hoogte is verder niet heel indrukwekkend, als je de CN Tower gewent bent. De CN Tower is ongeveer 5 keer zo hoog:P.
Morgen zit mijn tijd er in Vancouver weer op, want ik vertrek morgenmiddag naar Seattle, Washington in de Verenigde Staten. Hier blijf ik nog 4 dagen waarna ik terug vlieg naar mijn geliefde, Toronto. Met een lekkere milieu-onvriendelijke vlucht, namelijk via New York en Detroit, en veel frequent flyer miles verder hoop ik op 25 mei, iets over 1 s middags weer voet te zetten op Torontiaanse grond. Daar heb ik wel echt zin in! Ik heb het toch wel erg gemist, vooral vrienden en ook gewoon de gezelligste stad van Canada. Ik kan weer lekker ''thuis'' slapen, dus geen hostels meer, maar lekker vertrouwt ''thuis''. Het is toch een soort tweede thuis van me geworden, en zoals me huisbaas zei: ''You again?? Omg we must change the locks and hide. No one to answer the door!!!!'' Een hartelijk ontvangst dus XD

Nou dit was het weer even voor nu, ik ben weer heerlijk uitgeput, dus ik ga maar eens neer ploffen op me bed. Gegroet

Reacties

Reacties

gera

Ha Roeland,Je hebt weer goed je best gedaan, met een heel verhaal. Leuk om allemaal te lezen en zo mee te maken. En dat terwijl je eigenlijk ziek bent. Je slaat je er goed doorheen en 'weet je mannetje' te staan. Beterschap en geniet nog van de laatste weken van dit grote avontuur en tot spoedig ziens

Jacqueline

Haal de komende dagen nog even er alles uit wat je nog niet gezien of gedaan hebt in Toronto. We hebben allen enorm genoten van je avonturen en we zullen aan je denken en advies vragen, wanneer we van plan zijn om naar Canada te gaan. Maar leef nu met de dag en het afscheid ligt altijd een dag verder. Liefs van iedereen hier in huis

Het thuisfront

Het schiet nu op Roel...nog maar 2dagen. Je tassen al gepakt ?? We kijken erg uit naar je thuiskomst en zullen blij zijn als je er weer bent. Toen je wegging, dacht ik "wat is een jaar toch lang"...maar zie nu... wat is het omgevlogen en wat heb je er een geweldig jaar van gemaakt !! Wij wensen je nog 2 super leuke, gezellige dagen en een warm afscheid van al je vrienden en jou stad: TORONTO...........tot zo !!!!

Van ons allemaal een dikke X

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active