Roelands Travelblog

Hello India!

Het is dan echt zo ver. Onze super geweldige reis richting het oosten is dan echt begonnen. Na een snelle douche op de vroege maandag morgen (02.45!) hebben we ons mooie vertrouwde Oudheusden verlaten voor het grote onbekende. We vlogen vanaf Brussel Zaventem airport, waar we iets voor 05.00 aankwamen. Nadat we onze (te) zware backpacks hadden afgegooit bij de British Airways bag drop-off corner, zijn we door de douane gegaan. Op dit uur leek de luchthaven van Brussel wel uitgestorven, dus door de douane en door de beveiliging gaan, ging zonder enige moeite of wachttijd. Om 06.10 begon het boarden precies op tijd, en om 06.40 waren we en-route naar London Heathrow. Aan boord kregen we een kopje thee en/of koffie aangeboden met een broodje ham/kaas, dit was tot Mariettes verrassing geheel gratis! Eenmaal aangekomen op Heathrow, terminal 5, moesten we opnieuw door de beveiliging. Helaas verliep dit iets minder snel als op Brussel, maar na ongeveer een uur gewacht te hebben, mochten ook wij het vertrekgedeelte van terminal 5 betreden. Hier hebben we nog even rustig een broodje gegeten, waarna we met de luchthaven metro naar de B-pier zijn gegaan. De boeing 747-400 van BA stond hier al klaar aan gate B39. We moesten even wachten, maar konden vrijwel direct boarden.
Door de drukte van taxiënde vliegtuigen op Heathrow vertrokken we ongeveer 20 minuten later dan geplant, maar om 12.10u (lokale tijd) waren we dan eindelijk en-route naar New Delhi. Volgens de captain zou de vlucht ongeveer 7 uur en 45 minuten duren. Tijdens deze tijd kregen we twee keer een vrijwel identieke maaltijd, kip met aardappel, niet heel speciaal, maar het was te eten. Om 01.20u (lokale tijd) landden we in duisternis van Nieuw Delhi. Eenmaal aangekomen in het terminal-gebouw, moesten we nog een douanekaart en een immigration kaart invullen, voordat we ons naar de lijn voor de douane konden begeven. Ook hier moesten we een tijdje wachten, ongeveer een half uur, voordat wij aan de beurt waren. Eenmaal aan de beurt ging het super snel en soepel, een stempeltje in het paspoort en we konden richting onze bagage. De bagage lag al klaar op de band, meteen met rugtassen doorgelopen maar immigration, en ook dat was gewoon doorlopen. En toen waren we dus echt in India!
Via het hostel hadden we een taxi geregeld die ons zou ophalen van het vliegveld. Hij zou met een naam bordje in de aankomsthal staan, maar toen we in de aankomsthal waren, stonden er wel 200 mensen met een naambordje. Dus dat was even zoeken. Uiteindelijk niet gevonden, dus toen maar even gebeld waar de taxichauffeur was, en toen hadden we hem vrij snel gevonden. Hij bracht ons naar een gammel busje, waarin hij, met ons, als een gek door Delhi heen zou scheuren. Wat een land zeg! Hoe het verkeer hier werkt, dat is niet voor te stellen. Alles gaat door elkaar heen, bussen, auto's, tuktuks, fietsers, voetgangers. Zijn er twee rijbanen, dan rijden er makkelijk 4 auto op een rij naast elkaar. De chauffeur moest hierdoor ook meerdere malen vol in de ankers, ook een keer omdat er een koe op de snelweg liep. Rond 03.30u (lokale tijd) kwamen we aan bij ons hostel. Het hostel zit in een achteraf straatje achter de 'main bazaar'. De main bazaar is een soort grote winkelstraat, met aan beide kanten van de weg kraampjes. We konden meteen doorlopen naar onze kamer op de eerste verdieping. Kleine kamer, met een kleine badkamer. Wel schoon. De klamboe's snel opgehangen, omdat we toch al veel muggen hadden gespot. Na een lange reis, waren we om 04.30u klaar om wat uurtjes te gaan slapen.
De volgende dag (dinsdag) werden we rond 13.00u wakker, shit hadden we het ontbijt gemist. Na een douche, even naar de receptie gegaan om wat tips te vragen wat te doen en waar we wat konden eten. De receptie stuurde ons naar boven, want op de derde verdieping van ons hotel zit een soort reisbureautje die allemaal informatie heeft. Een behulpzame man heeft ons allerlei dingen verteld en aangeraden. We hebben meteen een deel last laten leggen. Namelijk na Delhi een tour naar Agra (Taj Mahal) en verder naar Jaipur en vanuit daar met de trein naar Mumbai (Bombay). We zijn hierna even de bazaar opgelopen, en hebben in een restaurantje voor het eerst echt Indiaas gegeten. Dit was heerlijk! Een groente curry met Naan brood. En alles spot goedkoop natuurlijk! Een gemiddelde maaltijd met drinken kost ongeveer 100 ruupies, dat is €1,35! Je krijgt dan ook echt veel te eten, dus je bent ook helemaal packed na zo'n maaltijd. Na deze late lunch hebben we wat gechillt op het dakterras van ons hostel. Het weer valt een klein beetje tegen. Overdag is het ongeveer 15 graden en bewolkt, maar savonds koelt het af tot ongeveer 5-6 graden. Vanaf het dakterras kijken we over vele golfplaten daken van armoedige huisjes, heel apart om te zien! Delhi heeft ook een hele armoedige indruk. De straten zijn chaotisch, er ligt overal afval op de straat en er lopen overal zwerfhonden. 'S Nachts hoor je ook veel sterfhonden blaffen. Aan het begin van de avond zijn we weer de straat opgegaan. Deze keer zijn we heel de bazaar afgelopen. Veel mensen spreken je aan of je naar hun winkel komt, ze dringen zich echt aan je op. Af en toe wel een beetje vervelend. We vonden een leuke Nieuw Delhise Azra/Mediteraan, en hebben hier een traditionele thali op. Een thali bestaat uit een bord met rijst, verschillende curries en natuurlijk Naan brood. Ook dit was wederom heerlijk!
Vandaag de dag (woensdag) was een intensief dagje. Eerste keer ontbijt in ons hostel, we kregen cornflakes, een banaan een een indiase pannekoek met ui en spicies. Niet echt heel lekker, maar het is een ontbijt. Daarna werden we opgewacht door de receptie man, hij had een chauffeur met auto geregelt om delhi te gaan bekijken. We zijn begonnen bij een boeddhistische tempel. Een heel groot gebouw, heel apart om te zien. We moesten onze schoenen uit doen voordat we de tempel mochten betreden. Bij de tempel werden doormiddel van beelden en tekst alle boeddhistische goden uitgelegd. Heel interessant. Wat nog interessanter was, was onze volgende stop. Het woonhuis van Mahatma Gandhi. Hij wordt gezien als de grondlegger van het land. Het huis is groot en wit. Met een prachtige tuin aan de achterzijde. Bij de poort van het huis staat een speciaal gedenkteken, omdat daar op die plek Mahatma Gandhi werd vermoord door twee schutters. Hierna hebben we de lotus tempel bezocht. Deze lotus tempel lijkt ook echt op een lotus bloem, een schitterend gebouw! Wederom moesten de schoenen uit, voordat we de tempel in mochten. In tegenstelling tot grote delen van de stad, worden deze tempels super onderhouden, en ligt er nergens afval op de grond. Na de city tour hebben we vanavond weer wat gegeten op de main bazaar. Deze keer wat rijst met groente, lekker pittig was het, zoals al het eten hier.
De eerste indruk van Delhi is chaotisch, en de eerste dag op de straat vonden we het nog erg ongemakkelijk. Maar vanavond liepen we terug naar ons hostel, door de drukte, en we vonden het al veel minder ongemakkelijk, zelfs best leuk! Dus het is even wennen, maar het bevalt goed!

Peter Polling

Mooi verslag van een drukke eerste periode! Fijn te lezen dat het went, en dat het eten goed smaakt. Zijn de curry's niet erg heet?

gera

fijn dat je er bent en leuk om te lezen
cultureel steek je ook al het één en ander op
de tempel in de vorm van een bloem lijkt me ook zeer bijzonder.
heb je al heilige dieren op straat gezien?

Arie en Marja

Fantastisch om jullie reisverslag te lezen, we reizen gewoon een beetje mee met jullie!

Het thuisfront

Het lijkt nog maar zo kort geleden Roel al je mooie reisverhalen van Canada en nu kunnen we met jullie gaan meegenieten van een heel nieuw avontuur !! Wat zijn jullie in een totaal andere wereld beland, super leuk om te lezen en die tempels lijken mij prachtig. We zien uit naar jullie volgende belevenissen :-)

Tineke Groenewoud

Hoi Roeland! Leuk om op deze manier jullie reis mee te beleven. Geniet er van. In onze tijd vond je het al spannend om naar Spanje of Griekenland te gaan.
(Wat klinkt dat oud zeg!). Deze ervaringen neemt niemand je meer af. Heel veel plezier en ik ga jullie vast nog volgen tijdens jullie avontuur!

Jip

Mooi verhaal hoor. Veel plezier !