Roelands Travelblog

Dag 4&5

De afgelopen dagen heb ik weer veel van de stad gezien. Het is wel even wennen hoor. 5 dagen geleden was ik nog in Heusden, en nu loop ik dagelijks in Toronto. Maar mij hoor je niet klagen, ik vind het prachtig. Gisteren naar de Hockey Hall of Fame gegaan. Mooi gebouw, vooral binnenin zag het er prachtig uit. In de kelder was ook een heel groot winkelcentrum en vele restaurants. Er was ook een hele grote zaal waar de voetbalwedstrijden van het WK worden bekeken.

Ondanks het feit dat Canada zelf niet meedoet aan het WK, wordt het WK hier wel volop gevolgd. De meeste winkels zijn versierd met vlaggen van de landen die meedoen. Je ziet ook heel veel auto's rijden met een auto-vlag op het dak vast gemaakt. Je ziet hierdoor ook hoeveel verschillende nationaliteiten deze stad kent. Bijna iedereen heeft wel voorouders die uit Europa, Australië, Azië, etc komen.

Toen ik door het winkelcentrum van de Hockey Hall of Fame liep, zag ik een Hugo Boss zaak, die helemaal versierd was in het Oranje. Ik dacht hier moet ik even naar binnen, zo gedacht zo gedaan. Dus ik loop daar naar binnen, zie een verkoper net een paspop aankleden met een oranje T-shirt. Ik zeg tegen hem: ‘'Nice shirt mate''. Hij verteld me al snel dat dit het laatste oranje Holland shirt was dat hij had. Alles was al uitverkocht. Volgens hem zijn heel veel Canadezen voor het team van Nederland. Niet zo zeer omdat ze oranje nou eenmaal een mooie kleur vinden, maar omdat Nederland heel veel goede internationals heeft, die zelfs hier in Canada bekent zijn.

Ik vertelde hem dat ikzelf Nederlands was, zijn reactie was:''No Kidding?! Wow. That's great!. Hele geschiedenis les gekregen over de relatie tussen Nederland en Canada, haha. Over de tweede wereld oorlog, dat heel veel Nederlandse vrouwen met een Canadese soldaat zijn getrouwd in die tijd. Ik weet het, zei ik. Mijn oma heeft het er altijd over. Ze hadden er hele liederen over gemaakt in het Nederlands. Nog wel een kwartier doorgelult over van alles en nog wat. Compliment gekregen dat ik heel goed Engels sprak, dat is altijd leuk om te horen. Vroeg nog even hoeveel dat leuke Oranje-Holland petje kostte, maarliefst $55!! (in Nederland krijg je het gratis bij 2 pakken stroopwafels), heb hem vriendelijk bedankt en weer verder gegaan.

Ik wist wel meteen wat ik was vergeten. Mijn oranje-outfit!! Gelukkig wordt die morgen nagestuurd uit Nederland. Heb ik die nodig dan? Jaa, want ik ga morgen naar de Nederlandse gemeenschap hier in Toronto. Daar worden alle wedstrijden die Nederland speelt uitgezonden. Het Holland House 2010 in Toronto. Dresscode Oranje en je wordt geacht Nederlandse supportliedjes te kennen haha. Ik dacht dat ik niet meer bij kwam, dat is toch geweldig? Zit je 6000km weg van Nederland, kan je nog steeds op zijn Nederlands het WK volgen. Ben benieuwd hoe dat zal zijn. Hoop leuke mensen daar te ontmoeten. Het zijn natuurlijk ook veel Canadezen met Nederlandse of half Nederlandse ouders. Jong en oud is er en we hebben het dan niet over een kleine groep mensen. We hebben het over honderden mensen die morgen naar deze ‘'breakfast-party'' komen. Zelfs CBC(Canadian Broadcasting Corporation), 1 van de grootste TV-zender van Canada, komt de oranje gekte filmen.

Dus ik ben maar even Chinatown in gegaan. Ligt op ongeveer 5 minuten van mijn ‘'residence''. En zoals we van Chinezen gewend zijn, ze verkopen van alles. Dus ik heb een mooie Hollandpet, Nederlandse vlag, Oranje opblaasdingen en een Hollandtas gescoord. Dus de eerste wedstrijden kom ik wel door.

Ja, inderdaad ik heb het veel over voetbal. Ik vind het gewoon geweldig dat het WK hier in Canada zoveel en door iedereen gevolgd wordt, terwijl ze zelfs geen eens meedoen. Maar dus, ik ga vanavond vroeg slapen, want ik moet morgen vroeg mijn bed uit. The breakfast-party begint om 07.00u, en de aftrap is om 07.30u. Maar omdat het openbaar vervoer pas vanaf 07.00u rijdt, moet ik ook nog 45 minuten lopen naar het Holland House. En moet ook nog douche, aankleden, wakker worden, je kent het wel, dus zet mijn wekker rond 05.00u. Dan ben ik zeker op tijd.

Eerst internet nu nog even afspeuren, want ik ben nog steeds opzoek naar een leuke kamer in Toronto. Ik had echt een mooie betaalbare kamer gevonden in het centrum van Toronto, maar die had weer geen internet aansluiten. Dat was wel even een domper, maar ik blijf zoeken en misschien krijg ik morgen nog wel wat bruikbare tips.

Ik heb het hier in ieder geval prima naar me zin, het weer is wat matig, maar de vooruitzichten zijn goed. Dat is mooi, want dan ga ik binnenkort ook de CN Tower op. Lijkt me ook heel spectaculair. En jullie weten het, donaties zijn nog altijd welkom. Ja Ja ik ben al opzoek naar werk, maar extraatjes zijn nooit verkeerd haha! (Wil iemand ook even een kopie van het reisverslag aan Tante Riet geven?!).

Verschil van de week tussen Nederland en Canada:

In Nederland worden buschauffeurs bedreigt, afgeslagen, gestoken, etc.etc.

In Canada loopt iedereen die uitstapt langs de buschauffeur, en bedankt hem of haar.

Dit was ‘m weer voor vandaag. Ik wens jullie vanuit Canada veel kijk plezier morgen en daarna natuurlijk veel feestplezier. Groetjes

Reacties

Reacties

Lindss

Tante Riett?!

Roeland, waarom speciaal aan tante riet? hahaha

mariette

Heej!!

Dus je zit niet meer op de campus?

xx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!

Deze reis is mede mogelijk gemaakt door:

Travel Active